Zondag 19 september 2021.
Km 142925. Het begint redelijk: tot Davos houden we het droog. Dan is de wereld weer dichtgewolkt bij weinig graden en ook nog regen.
Vanuit Tiefencastel vertrekken we dus naar Davos en dan verder naar Landquart. Alle dorpen die we doorkomen heten Davos-…., waarschijnlijk met de bedoeling om alle hotels, campings enz. in Davos te laten liggen. De stad Davos zelf stelt absoluut niks voor, is ook zeker niet mooi. Als je hier niet moet zijn, kun je beter wegblijven.
Onderweg zien we een bord staan met verwijzing naar de Salginatobelbrücke. Als we geweten hadden hoe ver dat was over een smal weggetje hadden we het waarschijnlijk niet gedaan. De weg was op zich wel mooi, maar de brug is niet bijzonder, ondanks dat het Weltmonument is. Misschien toch omdat ze in 1930 gebouwd is?
foto 455
Gauw verder dus, door de regen, naar de CP in Vaduz (Liechtenstein) en dan wordt het ook wat droger. De CP ligt bij het stadion en pal aan de dijk langs de Rijn. Die is hier nog maar een brede stenige beek.
de Rijn het kasteel van Liechtenstein
foto 460-464
Maandag 20 september 2021.
Km 143040 De voorspellingen zijn nogal somber: regen. Gelukkig valt het in werkelijkheid mee.
Het is wel een donkere dag op een enkele dappere poging van de zon na. Maar die mogen geen naam hebben. Gelukkig is het wel de hele dag droog. Pas als we op de CP in Glarus, vlak voor de Klausenpas, staan begint het weer wat te druppelen.
de Walensee
foto 469
En dan heb je weer zowat. Betalen moet je hier via de app Twint. Die kent twee versies: prepaid en gekoppeld aan een creditcard. Niets aan de hand zou je zeggen. Totdat je die koppeling probeert te maken en dat alleen blijkt te kunnen met een Zwitsers telefoonnummer. Helaas dat tientje niet kunnen betalen dus.
Maar dan verschijnt een juffrouw van de gemeente. Die gauw vragen en dan blijkt dat zij niet weet dat het met Twint niet werkt. Maar met e-banking (zij geeft het banknummer), gewoon overschrijven dus, werkt het wel. Eind goed, al goed.
Dinsdag 21 september 2021.
Km 143198. Het begint bewolkt, maar er zijn al blauwe plekjes te zien. In de loop van de dag volop zon totdat het eind van de middag weer wat dicht trekt. Aangenaam temperatuurtje, dus niet al te warm.
De CP ligt naast het station en zo ongeveer tegen de rails aan. Geen afscheiding naar de voorbijkomende treinen. We staan met een stuk of vijf campers hier en onze buren, een jong stel uit Dld., vertelden ’s morgens dat ze de treinen ’s nachts goed gehoord hadden. Wij dus niet. Wel ’s morgens om 6 uur gedurende 2 minuten de dol geworden kerkklokken op 10 meter afstand. waarom die luidden zal een raadsel blijven. Net zo goed als gisteravond om 18.20 u toen hetzelfde gebeurde.
foto 481-482-479
Wat gisteren op ons niveau gevallen is als regen, was boven in de bergen sneeuw. Het ziet er behoorlijk wittig uit daarboven. En dat levert dan weer mooie plaatjes op.
De erg hobbelige route gaat over de Klausenpas en dat is in principe geen doorgaande weg. Gevolg is dat er weinig verkeer overheen gaat buiten die er moeten zijn. Vooral veeboeren die het vee naar het dal halen zijn aan het werk.
foto 493-502
Alle mensen die er dus niet overheen gaan missen nu een geweldige omgeving. Prachtig is het hier, zeker een van de mooiste die we gereden hebben. Je mag er met maximaal 2,30 m breedte op en dat is op langere stukken ook zeer terecht.
Als de weg weer naar beneden gaat rij je kilometers rechts langs de berg en links naast een honderden meters diep ravijn met een bijna loodrechte wand omlaag, natuurlijk zonder enige beveiliging. Waarschijnlijk onder het motto ‘dan let je maar goed op’.
Ook kun je je hier goed de gigantische krachten voorstellen die ervoor gezorgd hebben dat er bergen ontstonden. In de loodrechte wanden zie je soms de horizontale aardlagen die duizenden meters omhoog geduwd zijn.
foto 490-496-499-503-506-517-521
Op de pas een helikopter aan het werk. Die haalde ergens bovenin de stammen op en dropte die dan op de verzamelplaats. Iedere keer als die aan kwam vliegen mocht het verkeer niet doorrijden en ontstond er een ‘file’ van 1 of 2 auto’s. 🙂
de helikopter
foto 491
Aan het einde van de pasroute ligt Bürglen, Heimatort van Wilhelm Tell, de bekende boogschutter-die-appel-van-het-hoofd-van-zijn-zoon-schoot. Zijn standbeeld was voorbij voordat we het echt gezien hadden en stoppen is overal bijna niet mogelijk.
We komen dan een stuk langs de Urner See, een arm van de Vierwaldstätter See en in Brunnen is een P-plaats voor CHF 5,-/dag. Daar planten we ons neer en pakken de fiets om naar het dorp te gaan. Snel gezien hoor, want weinig loos.
foto 528-533
Woensdag 22 september 2021.
Km 143209. Het is 12º en behoorlijk bewolkt. Beetje vreemde wolken, je ziet ze laag hangen en toch is het zwaar heiig. En nog gekker, je hebt het idee dat de zon er ook nog een beetje doorheen piept. In de loop van de dag meer zon en aangename temperaturen.
Het is dus zeker geen echt fotoweer al de tijd die we langs de Vierwaldstätter See rijden. Op de weg is het best mooi en als je naar het water kijkt, krijg je zo’n donkere blik terug.
De route vandaag gaat vanuit Brunnen noordwaarts met een grote boog door de bergen over Oberägeri naar Küssnacht, Zug en dan weer naar het zuiden naar Luzern en verder over de 4 naar de CP in Giswil.
De plaatsen waar we doorheen komen zijn niet bijzonder. Veel moderne bouw, ook in Luzern. Wat ook opvalt is het grote aantal hele grote bouwprojecten. Niet alleen vandaag, maar überhaupt overal. Oké, verder niets te vertellen behalve dat we ’s avonds in Giswil staan op de waarschijnlijk minste camperplaats ooit. Zeer van deze vakantie. Maar we hadden geen keuze in dit dunbezette gebied. Een juffrouw die we vragen of we niet op een andere plek kunnen staan vertelt dat er een aantal plaatsen waren hier, maar die zijn vorige zomer vanwege de corona allemaal gesloten.
Vierwaldstättersee Giswil
Toch nog een paar fotootjes: 537-543-551-553
Morgen gaat het naar Duitsland.
Donderdag 23 september 2021.
Het is 12º en er hangen wat wolkjes, maar….
De CP in Giswil was gratis en eigenlijk de enige mogelijkheid in de buurt, maar wel de slechtste van deze hele reis. Toch waren we in gezelschap van 4 collega’s die samen met ons hebben mogen genieten van per kwartier respectievelijk 2, 4, 6 en 8 bimmels en bij die 8 ook nog eens het urengetal. Dat waren om 12 uur dus 20 keer klokgeklepel. Gedurende de nacht geen verkeer, maar de nacht was hier wel kort.
Dus ’s morgens op tijd wakker en dan rijden we de Panoramastrasse op naar de Glaubenbüelenpas van 1611 m., de laatste van deze reis. Die weg begint direct bij de CP en is uitgevoerd als single-track-road, zowel naar boven als aan de andere kant naar beneden. Vrachtwagens en bussen mogen vanaf deze kant alleen op de oneven uren naar boven.
Er hangen wat wolkjes, maar…. als we een stukje naar boven zijn, zitten we boven de wolken en is het de rest van de dag strak blauw bij een dikke 20º. Ook weer een mooie pas en nogal avontuurlijk ook omdat die zo smal is en er toch ook tegenverkeer is. Soms gaat dat passeren gemakkelijk, soms is het terugzetten of wachten op het terugzetten van de tegenligger.
Allemaal goed gekomen.., tenminste totdat we een kilometer of 15 voor de Duitse grens ineens een knal horen van de ontploffende rechter voorband. Enfin, lang verhaal kort: verzekering bellen, mannetje komen, reserveband erop en na een dik uur verder rijden. Alles bij elkaar toch en paar uur vertraging omdat we ook nog eens in het erg drukke werkverkeer terecht komen. We vinden een hele mooie, rustige CP net over de grens in Duitsland in Lauchringen. Dat waren voor vandaag weer meer dan genoeg belevenissen.
Ik ben een Zwitserse koe en dit is mijn land en jullie wachten maar tot ik weg ben. Zo.
foto 554-558-564-569
Vrijdag 24 september 2021.
Km 143505. Het is 12º en de wereld is klein.
Maar die kleine wereld is maar heel even klein. Als we wat kilometers weg zijn, zijn we het mistgebied voorbij en hebben we de rest van de dag een helemaal blauwe hemel met het bijbehorende zonnetje.
De beheerder die de centjes (€ 8,-) op kwam halen gisteravond was een heel vriendelijke man. Hele tijd mee staan te kletsen. Over wat je allemaal zou kunnen doen hier vanuit deze camperplaats. Daar kun je gemakkelijk 14 dagen mee vullen, aldus zijn verhaal. Dat klopt ook wel, want je zit hier vlakbij Zwitserland en met de trein zijn een aantal steden daar gemakkelijk bereikbaar en dan met de fiets terug, volgens hem. Een paar kilometer verder noordwaarts zit je al in het Schwarzwald enz. enz.
Wij vertellen hem dat we een paar weken in Zwitserland geweest zijn, waarop hij concludeerde dat wij dan wel rijk moeten zijn gezien de prijzen daar. Maar, als je goed oplet kan de duurte ietsje beperkt blijven. Voorbeeld: aan overnachtingskosten zijn we de afgelopen dik 4 weken gemiddeld ietsje meer dan € 5,- per nacht kwijt. We hebben het nu even niet over de boodschappen en de brandstof. Uit eten hebben we maar een enkele keer gedaan want dat is excessief duur. Nog een laatste voorbeeld: Wienerli met Pommes CHF 14,50. Dan heb je dus 2 knak met wat friet.
We gaan op weg naar huis. Saaie dag want we moeten dik 600 km en die gaan al grotendeels over de autobaan. Geen foto’s ofschoon we wel door mooie landschappen, zoals het Schwarzwald, rijden. ’s Avonds stoppen we in Alzey en hebben we er ongeveer 350 km op zitten na de nodige opstoppingen overleefd te hebben. Morgen de rest, dat zijn er nog 275 en hebben we in totaal nét geen 4100 km gereisd.
En als alles goed gaat was dit het laatste verslag.
Tot slot. Is Zwitserland duur? Kloppen de verhalen? Ja, volmondig ja. Van de andere kant heb je het zelf ook wel wat in de hand, tenminste als je zoals wij met de camper onderweg bent.
- Boodschappen doen moet gebeuren, maar iets meer van thuis meenemen als anders of even de grens over naar Frankrijk, Italië of Oostenrijk als dat mogelijk is. Tanken moet en is duur, maar net zo duur als in Italië en 25-30 cent duurder dan in Duitsland
- Tol oftewel het toegangsticket is niet weinig, maar alles bij elkaar minder dan Frankrijk. Gezien de moeilijke wegenbouw met vele bruggen en tunnels is dat ook nog eens te rechtvaardigen.
- Parkeren in alle vormen en op alle plekken is gewoon te duur. Zelfs op ‘wandelparkeerplaatsen’ ergens in nergens moet je betalen. Net als camperplaatsen die meestal véél te duur zijn voor het gebodene en gemiddeld dubbel zo veel kosten als in de rest van Europa.
- Betalen via de QR-code van Twint (op een aantal plaatsen ‘mogelijk’) is op zich al niet toeristenvriendelijk (Twint is alleen in Zwitserland, 2 verschillende apps mogelijk), maar als het dan ook nog niet werkt… Waarom doet men hier zoiets? Waarom wordt het niet getest?
- Er is overal 4G-dekking en meestal prima. Maar Zwitserland is geen EU-land en dat betekent dat bijv. Ziggo niet te vangen is hier, zelfs niet via een VPN.
- “Gewone’ toeristen worden naar ons idee gedoogd. Overdreven natuurlijk, maar afgezet tegen de ontvangst van internationale bobo’s uit politiek en bankwezen zou je dat wel gaan denken.
Conclusie die we al enkele dagen voordat we thuis maakten: prachtig land, maar we gaan er ‘nooit’ meer naartoe. De redenen: veel te duur, een gevoel van overal gecontroleerd worden (terwijl we nergens gecontroleerd zijn).
Maar de échte conclusie: het is een schitterend land en wij hebben een prachtige rondreis gemaakt.
Tot weer eens een volgende keer.