Dinsdag 14 september 2021.
Km 142462. Warm genoeg, maar de zon is een beetje verstopt achter een meestal ietsje te dik wolkendek.
We waren niet alleen, er stonden nog 6 collega’s vannacht hier bovenop de Grote Sint Bernard. Ondanks dat de CP aan de weg ligt was het erg stil, maar wat wil je ook. Er gaat toch niemand ’s nachts de pas op of af? Om 8 uur kwamen de eerste motoren boven aan.
Wij gaan naar beneden en dan blijkt de ouwe Bernard een heel verraderlijke pas. Heel veel smalle stukken waar je niet kunt passeren, veel steile stukjes en heel veel heel scherpe haarspeldbochten. Maar dat maakt het eigenlijk alleen maar leuk, vooral omdat het uitzicht na iedere bocht weer anders is.
foto 305-306
Wij volgen de weg naar Splügen. Het eerste stuk loopt pal naast de nieuwe A13, maar die neemt meestal zoveel plaats in dat er nauwelijks ruimte voor ons, laat staan een fietser of tegenligger, over blijft. Dat blijft ook zo als we een klein stukje doorrijden bij Splügen de Roffla Schlucht in. Mooi.
koffiepauze
foto 308-312
Omdraaien en dan bij Splügen de Splügenpas op. En dat is de tot nu toe ‘overtreffende trap’. Prima wegdek maar erg smal zonder beveiligingen langs de zeer steile afgronden. Het woord ‘haarspeldbocht’ kan hier uitgevonden zijn want ze zijn allemaal minstens 350º. Hoeveel het er bergop zijn weten we niet, maar bergaf zij het er 51. Precies boven op 2113 m is de grens tussen Zwitserland en Italië. Geen controle te zien natuurlijk, ondanks dat de zon volop schijnt. Maar de wind is er wel fris.
foto 318-321-322-324-325-327
Wij gaan naar onze overnachtingsplek in Chiavenna en zoeken de dichtstbijzijnde pizzeria op. Als je daar de prijs ziet word je wel een beetje blijer dan in Zwitserland. Waar ze prijzen daar beginnen bij CHF 20,- (ook bijna 20 euro), eindigen ze hier bij € 9,-. Onze Zwitserse camperburen lachen zich hier kapot want ook zij vinden de prijzen thuis verschrikkelijk hoog.
Omdat we de uit-knop van die mevrouw nog niet gevonden hebben, horen we ook nog dat de camping in St.Moritz zeker CHF 50,- kost en haar tip is dus om naar Saas-Fe te gaan. De camping kost hetzelfde maar daar zijn alle bergbanen bij inbegrepen. Stiekem lachje daarbij: dan kun je voor hetzelfde geld zeker 3 kabelbanen doen en nog wat en zo.
Woensdag 15 september 2021.
Omdat we maar zo’n 300 m hoog zitten is het ’s morgens al gelijk 20º. De rest van vandaag wel/niet regen. In de hoogte soms weinig zicht vanwege de laaghangende bewolking.
De temperatuur is goed, maar dat de accu leeg is is minder. Gisteravond te veel stroom verbruikt en vannacht de omvormer aan gelaten om de laptop op te laden. Bovendien staan we gedeeltelijk onder een boom en ’s morgens is er geen zon, dus het zonnepaneel doet ook bijna niets. Snel verholpen door de motor even te laten lopen. We rijden langs de V+E en zijn aldus weer helemaal bij. En dat allemaal gratis.
links en rechts Chiavenna
foto 337
Eerst een klein stukje omrijden om LPG en diesel te tanken en dan gaat het weer de grens over naar Zwitserland, de Malojapas op 1815 m. De Molajapas is volgens ons de pas met de meeste haarspeldbochten op de kortste afstand.
Die hoogte van 1800 meter blijft een behoorlijk aantal kilometers als we langs de Silvaplanersee naar St. Moritz rijden. Boven is de temperatuur gezakt naar 9º. Precies andersom als eerdere dagen waar het ’s morgens kouder dan ’s middags was.
Het is een beetje vreemde omgeving: geen hoogvlakte waardoor we rijden en ook geen hooggelegen dal. Boomloos met hele grote meren en een paar zeer toeristische dorpen met gigantische hotels.
als boom kun je ook dwars groeien …. sinister ….
foto 339-341-342-345-348
In St. Moritz slaan we af naar de Berninapas (2323 m) en gaan zowel naar boven als naar beneden bijna gelijk op met de beroemde Bernina-expres. Jammer dat de trein door de hoofdstraat van een van de dorpen aan kwam rijden, maar omdat die net om de bocht aankwam we hem niet tijdig genoeg zagen om de video aan te zetten.Onder aangekomen zijn we weer in Italië. Een klein stukje voorbij Tirano in Lovero vinden we een prima CP voor een aangenaam prijsje van € 8,- all-in, waardoor de totale overnachtingskosten tot en met nu € 100,- precies zijn.
nu zijn wij de Bernina-express
foto 353-358-364-370
Donderdag 16 september 2021.
Km 142695. Temperatuur is goed, maar de nattigheid is minder.
Vannacht regen, regen, regen. Vanaf gisteravond 8 uur en ’s morgens nog steeds. We besluiten te wachten met verder rijden totdat het (bijna) droog is en dat is pas na de middag. Je ziet nu als je iets hoger komt sowieso niets omdat je dwars door de regenwolken rijdt.
We hebben wel een lekkage rechts voorin, behoorlijk zelfs. Gelukkig zit het bed achterin, dat blijft droog. Al doende komen we er achter dat we de camper het beste voor wat lager kunnen zetten zodat de schade zoveel mogelijk beperkt blijft. Eerste prioriteit als we thuis zijn. Langzaam houdt ook de regen op en soms vallen er zelfs gaatjes in de wolken waardoor je net kunt zien waar je bent.
Achter ons rijdt de hele tijd een Belg en als we boven stoppen komt hij naast ons staan. ‘Poeh poeh, want ben ik blij dat jullie voorop reden. Jullie hebben ons in het kielzog meegenomen want onze diesel is bijna op.’ Zo doe je een goed werk zonder het eigenlijk te weten 🙂
Zoals altijd hebben we een idee van de route en hoelang je erover doet, maar waar je geen rekening mee kunt houden is dat tijdens de afdaling van de Stelvio een ongeluk gebeurd is en 2 tegemoetkomende ambulances alles blokkeren. Gelukkig lijkt het allemaal qua schade mee te vallen en drie kwartier stil staan is ook te overzien.
ongeluk appelgebied hier
foto 373-374-376-377-378
Aan de andere kant van de Stelvio komen we door Schluderns en zoeken daarna de CP in Glurns (Glorenze in het Italiaans), nog net Italië. Die is op de parkeerplaats bij de kerk, maar voordat je daar bent moet je de stadspoort van 2,8 m hoog door. Jammer dan, dat gaat niet. Omrijden naar de andere kant van het dop, hemelsbreed een paar honderd meter. Het omrijden is echter meer dan 6 km over een landweg van precies camperbreedte en pas dan zien we dat de plek ongeschikt is. Je komt er met de camper nauwelijks op, plaatsen te klein en er staat nog nèt niet dat overnachten verboden is. Het hele stuk terug en naar een CP vòòr de camping ergens. Daar blijkt alles vol te staan. Weer een stuk terug naar een andere camping maar dan moeten we weer door die poort of omrijden. Nee, dus. We hebben toch ergens een paar campers op een parkeerplaats gezien bij de sportvelden? Op goed geluk terug richting de stadspoort en ja hoor. We gooien € 1,50 in de parkeerautomaat, voldoende tot de volgende dag 9.50 uur en dan blijkt ook nog eens de automaat kapot: wel inslikken, maar geen ticket geven. Het is wel allemaal goed gekomen.
Vrijdag 17 september 2021.
Km 142800. Zon!! en gelijk 18º als we wakker worden.
Nu moeten we weer die stadspoort door…. en dus maar weer die omleiding rijden voordat we terug Zwitserland in gaan. Direct over de grens komen we bij Klooster Müstair, Unesco werelderfgoed. Heel oud, maar niet erg bijzonder vinden wij. Door naar Zernez over de Ofenpas (2149 m).
foto 385-387-393
foto 399-401-404
Een stukje na Zernez gaan we rechtsaf de Albulapas (2315 m) op Daar bovenop ligt de CP waar we willen blijven, maar dat gaat ff niet door. Pal naast de weg, nauwelijks plaats, hartstikke scheef, veel losse rotsen. Nou, dan maar verder waarbij het probleem is dat we in een dun gezaaid CP-gebied zitten.
foto 412-414-421-422-426-434
In Filisur is een ACSI-camping en die doen we aan. Normaal een bedrag van max € 20,- exkl. toeristenbelasting. Maar, zo zegt die man, daar doen we niet meer aan en de prijs is CHF 45,- inkl. stroom. We hebben vriendelijk bedankt en zijn in Tiefencastel terecht gekomen. Fantastische camping met aardige mensen voor 25 euro of CHF. Iedereen rekent hier 1:1.
Voordat de camper goed en wel op de plaats staat hebben we al kennis gemaakt met enkele mensen die er al staan en zijn we al een half uur verder. Vooral de Duitse buren, een wijnboer met echtgenote uit Oberhausen aan de Nahr (ligt een stukje oostelijk van Trier), komen niet uitverteld.34
Zaterdag 18 september 2021.
Km 142925. Prachtig weer om een dan niks te doen.
Hij, van de Duitse buren, heeft vandaag 110 km gefietst en zij (van 73), iets minder. Petje af, vooral omdat daarna genoeg adem over was om heel veel te vertellen.
Wij zijn even naar beneden naar het dorp gelopen. Kippetje. Terug niet. De dunnere lucht is toch wel een probleem af en toe. We zitten nog steeds op 900 m hoogte hier.
onze camping
foto 440-443-447